Memoriaren arrastoa euskal HGLn. Gerrak ez du izenik albumaren azterketa [Trace of memory in the Basque CYAL. Analysis of Gerrak ez du izenik]
Abstract
This article has three objectives: to determine the corpus of Basque Children's and Young Adult Literature on the Spanish Civil War, to analyse the representations of the war in these works, and to make a detailed interpretation of the album Gerrak ez du izenik (2013). For the analysis of the works, Genettian narratology will be followed, and for the interpretation of the album, the specific characteristics of the code will be taken into account. The results show an increase in the number of works on this theme from 2010 onwards, the characteristics of which are, among others, the following: the children's viewpoint stands out, the war breaks with childhood, many works are set in the middle of the war and the perspective of the losers prevails.
##about.statistics##
References
/2007 Legea, abenduaren 26koa, gerra zibilean eta diktaduran jazarpena edo indarkeria pairatu zutenen eskubideak onartzen eta zabaltzen dituena, eta haien aldeko neurriak ezartzen dituena (2007ko abenduaren 27ko EAO; 310. zk.).
Aliaga, I. & Vázquez Sánchez, A. (2011). Libros de literatura infantil y juvenil sobre la guerra civil española. Primeras Noticias. Revista de Literatura, 262-263, 45-53.
Alonso, I. (2010). Erdigune literarioak irakaskuntzan. UPV/EHU.
Añorga, P. & Mitxelena, J. (1984). Pottoko. Elkar.
Añorga, P. & Mitxelena, J. (2012). Memoriaren zuhaitza. Elkar.
Atxaga, B. (1991). Behi euskaldun baten memoriak. Pamiela.
Barandiaran, A. (2023). Leire Bilbao eta Maite Mutuberriaren Gerrak ez du izenik (Pamiela, 2013). In X. Etxaniz & K. Fernandez (arg.), Egungo euskal albuma (187.-198. or.). UPV/EHU.
Barruso, P. (2004). La memoria incompleta: la recuperación de la memoria histórica en el País Vasco. Cuadernos Republicanos, 56, 29-59.
Battut, E. (2001). Los niños no quieren la guerra. Editorial Juventud.
Bernard, H. & Charpentier, O. (2008). Guernica (itzul. P. A. Almeida). Kalandraka. (Jatorrizko obra 2007an argitaratua)
Bilbao, L. & Mutuberria, M. (2013). Gerrak ez du izenik. Pamiela.
Blockeel, F. (2010). La mujer y la joven en la narrativa juvenil sobre la guerra civil española. In C. Vázquez (arg.), Diálogos intertextuales 3: “En busca de la voz femenina”: temas de género en la literatura infantil y juvenil de la Península Ibérica y Latinoamericana (41.-66. or.). Peter Lang.
Cadenas, I. (2014, azaroaren 19a). La memoria, ese invento del poder. Eldiario.es. https://www.eldiario.es/zonacritica/memoria-invento-poder_6_325527452.
Cali, D. & Bloch, S. (2019). El enemigo (itzul. P. de San Pedro). Takatuka. (Jatorrizko obra 2007an argitaratua)
Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Síntesis.
Colomer, T., Manresa, M., Ramada, L. & Reyes, L. (2018). Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Síntesis.
Consejo, E. (2011). Peritextos del siglo XXI. Las guardas en el discurso literario infantil. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 7, 111-122. https://doi.org/10.18239/ocnos_2011.07.09
de Arias, P. & Borrás, L. (2020). El camino de Marwan. Editorial Amanuta.
de Pablo, S. (2012). Guerra Civil. In S. de Pablo, J. de la Granja, L. Mees & J. Casquete (arg.), Diccionario ilustrado de símbolos del nacionalismo vasco (444.-467. or.). Tecnos.
Equipo Plantel. (2016). Así es la dictadura. Gaya Ciencia. (Jatorrizko obra 1977an argitaratua)
Erll, A. (2011). Memory in culture. Palgrave MacMillan.
Errazkin, M. (2009). 1936ko Gerrako garaituen eta frankismo-garaiko biktimen memoria kolektiboa. In M. Errazkin & J. Agirre (arg.), 1936ko Gerra Euskal Herrian: historia eta memoria (117.-154. or.). UEU.
Etxaniz, X. (1997). Euskal haur eta gazte literaturaren historia. Pamiela.
Etxaniz, X. (2011). Sarrera. In X. Etxaniz & M. López (zuz.), Egungo euskal eleberrigintzaren historia (13.-96. or.). UPV/EHU.
Etxaniz, X. (2023). Albumak euskal literaturan. In X. Etxaniz & K. Fernandez (arg.), Egungo euskal albuma (71.-136. or.). UPV/EHU.
Etxaniz, X. & López, M. (2008). 1936ko Gerra euskal haur eta gazte literaturan / Unha ferida sen cicatrizar. A guerra civil na LIX vasca. In B.A. Roig Rechou, P. Lucas Dominguez & I. Soto López (koord.), A guerra civil española na narrativa infantil e xuvenil (137.-156. or.). Xerais.
Fernández de Gamboa, K. (2023). Albuma zertan den. In X. Etxaniz & K. Fernández (arg.), Egungo euskal albuma (13.-70. or.). UPV/EHU.
Ferrada, J.M. (2017). Mexique. El nombre del barco. Libros del zorro rojo.
Ferreira-Boo, M.C. (2016). La guerra en el álbum narrativo en lengua gallega. In R. Oittinen & B.A. Roig Rechou (koord.), A grey background in children’s literature: death, shipwreck, war, and disasters (151.-171. or.). Iudicum.
Ferreira-Boo, M.C. (2019). Educar en valores a través do álbum: a temática de guerra. Revista Galega de Educación, 73, 82-88.
Fortes, A. & Concejo, J. (2023). Humo. OQO.
Gallaz, C. & Innocenti, R. (2005). Rosa Blanca. (itzul. B. Olid). Lóguez Ediciones (Jatorrizko obra 1987an argitaratua)
Garzes, I. & Urbeltz, L. (2019). Hari single bat. Erein.
Garrido, R. (2019). Texto e imagen. La experiencia lectora en el álbum ilustrado. Entre letras.
Gräfin Deym, I. (2011). La memoria de la guerra civil española en la literatura infantil y juvenil. Primeras Noticias. Revista de Literatura, 262-263, 27-33.
Hausfater-Douïeb, R. & Latik, O. (2003). El niño estrella (itzul. Edelvives). Editorial Luis Vives. (Jatorrizko obra 2001ean argitaratua)
Ibañez, A. & Martirena, D. (2020). Amonarenean kea. Liburu iletsuak.
Igerabide, J.K. (2020). Arrastoa. Alai.
Iturriaga, U. & San Vicente, A. (2011). Udaberririk ankerrena. Elkar.
Izagirre, K. (1991). Metxa esaten zioten agirretar baten ibili herrenak. Elkar.
Joly, M. (2008). Las violencias sexuadas de la guerra civil española: paradigma para una lectura cultural del conflicto. Historia Social, 61, 89-107.
Ladron, A. (2016). Gezurren basoa. Elkar.
Lapeña-Gallego, G. (2013). Intencionalidad estética y narrativa de la doble página en el álbum ilustrado. AILIJ (Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil), 11, 81-92.
Lapeña-Gallego, G. & Hidalgo-Rodríguez, M.C. (2017). El tratamiento de la memoria histórica en el álbum ilustrado Rosa Blanca. Ocnos, 16(1), 62-78. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1175
Larragueta, M. (2019). El libro-álbum premiado: análisis crítico de las ilustraciones en el panorama español 2000-2017. Revista Prisma Social, 25, 300-315.
Lauge, H. (2013). The autoreflexion on the processes of cultural rememoration in the contemporary Spanish memory novel. In N. R. White (arg.), War: global assessment, public attitudes and psychosocial effects (87.-122. or.). Nova Science Publishers.
Letria, J.J. & Letria, A. (2022). Gerra (itzul. U. Iñurrieta). A Fin de Cuentos Editorial. (Jatorrizko obra 2017an argitaratua)
Liikanen, E. (2012). Pasados imaginados: Políticas de la forma literaria en la novela española sobre la guerra civil y el franquismo. In H. Lauge & J.C. Cruz (arg.), La memoria novelada: Hibridación de géneros y metaficción en la novela española sobre la guerra civil y el franquismo (2000-2010) (43.-53. or.). Peter Lang.
López, M. & Etxaniz, X. (2008). Urtebete itsasargian Miren Agur Meaberen gazte eleberriaren azterketa. In B.A. Roig Rechou, P. Lucas Dominguez & I. Soto López (koord.), A guerra civil española na narrativa infantil e xuvenil (313.-318. or.). Xerais.
Mattos, M.S., Ferreira, P. & Vianna, S. (2016). Capas e contracapas de livros ilustrados: espaços privilegiados de estratégias discursivas. Cadernos de Letras da UFF Dossiê: A Crise da Leitura e a Formação do Leitor, 52, 349-372. https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2016n52a119
Martín, N. (2008). Guerra civil y posguerra en la narrativa escrita en castellano. In B.A. Roig Rechou, P. Lucas Dominguez & I. Soto López (koord.), A guerra civil española na narrativa infantil e xuvenil (31.-56. or.). Xerais.
Meabe, M.A. (2003). Urtebete itsasargian. Elkar.
Minhós, I. & Carbalho, B.P. (2022). Hemendik ez pasa! (itzul. G. Arrula). Txalaparta. (Jatorrizko obra 2017an argitaratua)
Moreno-Nuño, C. (2006). Las huellas de la guerra civil: mito y trauma en la narrativa de la España democrática. Libertarias.
Negrete-Portillo, R. (2024). Recuerdos LIJ-ados: memoria de la guerra civil española en la literatura infantil y juvenil del siglo XXI. Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, 39, 197-219. https://doi.org/10.17398/1988-8430
Neira Rodríguez, M. (2011). Mujer y narrativa infantil y juvenil sobre la guerra civil española. In A. Margarida Ramos & I. Mociño González (arg.), Crítica e investigación en literatura infantil y juvenil (445.-454. or.). ANILIJ/CCIEC-Universidad de Micho.
Nikolajeva, M. & Scott, C. (2001). How picturebooks work. Garland Pub.
Nora, P. (1997). Entre mémoire et histoire : La problématique des lieux. In P. Nora (zuz.), Les lieux de mémoire I (23.-43 or.). Gallimard. (Jatorrizko obra 1984an argitaratua)
Olaziregi, M.J. (2008a). La guerra civil y sus representaciones. In B.A. Roig Rechou, P. Lucas Dominguez & I. Soto López (koord.), A guerra civil española na narrativa infantil e xuvenil (13.-26. or.). Xerais.
Olaziregi, M.J. (2008b). Una vaca amiga de los maquis. A propósito de Memorias de una vaca, de Bernardo Atxaga. In B.A. Roig Rechou, P. Lucas Dominguez & I. Soto López (koord.), A guerra civil española na narrativa infantil e xuvenil (207.-216. or.). Xerais.
Regueiro Salgado, B. & García Carcedo, P. (2020). La guerra civil española en la literatura juvenil del siglo XXI: pacifismo y pluralidad. Didáctica. Lengua y Literatura, 32, 195-295. https://doi.org/10.5209/dida.71797
Rodriguez, E. (2004). Eta handik gutxira gaur. Susa.
Roig, B.A., Ruzicka, V. & Ramos, A.M. (2012). La guerra civil española en la narrativa infantil y juvenil, 1936-2008. Tropelias & Companhia.
Ruiz Torres, P. (2007). Los discursos de la memoria histórica en España. Hispania Nova: Revista de Historia Contemporánea, 7, 1-30.
Sarrionandia, J. (2003). Kolosala izango da. Txalaparta.
Serrano-Mariezkurrena, A. (2019). 36ko Gerra euskal nobelagintzan: Memoria ikerketak narratologia kulturalaren ikuspegitik (Doktore-tesia, UPV/EHU). ADDI. http://hdl.handle.net/10810/38590
Serrano-Mariezkurrena, A. (2024). Begirada literarioak iraganari. 36ko Gerraren irudikapenak euskal eleberrigintzan. UPV/EHU.
Skàrmeta, A. & Ruano, A. (2008). Idazlana (itzul. L. Etxezaharreta). Ikas. (Jatorrizko obra 1998an argitaratua)
Terranova, N. & Amit, O. (2013). Bruno, el niño que aprendió a volar (itzul. C. Mayor). A buen paso.
Ugalde, M. (1990). Itzulera baten historia. Elkar.
Ungerer, T. (2012). Otto. Autobiografía de un osito de peluche (itzul. S. Andrés). Ediciones B. (Jatorrizko obra 1999an argitaratua)
Urzelai-Vicente, A. (2024). Euskal Herriko gatazka armatuen errepresentazioa euskal haur eta gazte literatura garaikidean [Argitaratu gabeko doktore-tesia] UPV/EHU.
Vadas, M. & Olejníková, D. (2017). ¡Huye! (itzul. A. Hermida). Barbara Fiore Editora.
Vander Zeek, R. & Innocenti, R. (2005). La historia de Erika (itzul. P. Martínez & X.M. González). Kalandraka. (Jatorrizko obra 2003an argitaratua)
Zubizarreta, P. & Olariaga, A. (1994). 1948ko uda. Pamiela.
Zubizarreta, P. & Mosquera, Y. (2016). Beroki gorria. Ibaizabal.
Copyright (c) 2024 Amaia Serrano Mariezkurrena, Ursula Luna, Nerea Permach, Berta Echeberria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.