Bai/ez galderen pertzepzioaren aldeak informatzaileen ama hizkuntzaren arabera: euskararen prosodia gaitasuna lantzeko zenbait datu argigarri [Differences in the perception of yes/no questions depending on the mother tongue: further information to enhance Basque prosodic competence]

  • Iñaki Gaminde Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea [Spain]
  • Asier Romero Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea [Spain]
  • Aintzane Etxebarria Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea [Spain]
  • Urtza Garay Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea [Spain]
Keywords: Perception of speech, intonation, experimental phonetics, alleged yes/no, prosodic competence

Abstract

The aim of this paper is to present the differences in perception shown by informants, through a systematic analysis of surface melodies in yes/no questions. To carry out this research, a quiz was prepared with both natural and resynthesized sentences. From a methodological point, we explain how these resynthesized sentences were obtained using natural phrases. Moreover, comparing the melodies produced in Basque, we have also analyzed the differences found in usage according to the models of completion these speakers show in Spanish. Finally, conclusions are classified into three domains and educational implications that derive from this experiment are shown.

##about.statistics##

61
Download data is not yet available.

References

ALCOBA, S., MURILLO, J., 1998, «Intonation in Spanish», en D. Hirst; A. Di Cristo (eds.), Intonation system: A survey of twenty languages, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 152-166.

AURREKOETXEA, G.; GAMINDE, I. (coords.), Prosodiaz eta Hezkuntzaz I. Jardunaldiak/I. Jornadas sobre Prosodia y Educación, Leioa, UPV-EHU, 2011.

AURREKOETXEA, G.; GAMINDE, I.; IGLESIAS, A., 2011a, «Corpus based prosodic variation in basque: y/n questions marked with the particle al», Estudios de Fonética Experimetal, 20, pp. 11-31.

AURREKOETXEA, G. et al., 2011b, «Edak: euskal azentuaren etiketatze bidean lehen emaitzak», en G. Aurrekoetxea; I. Gaminde, I. (eds.), Prosodiaz eta Hezkuntzaz I. Jardunaldiak/I. Jornadas sobre Prosodia y Educación, Bilbao, UPV-EHU.

BAEZA-ÁLVAREZ, R.L., RODRÍGUEZ-MALDONADO, D., 2011, «Comprensión de la prosodia en el lenguaje verbal de niños escolares», Revista de Educación y Desarrollo, 17 abril-junio, pp. 5-14.

BECKMAN, M. et al., 2002, «Intonation across Spanish, in the Tones and Break Indices framework», Probus, 14, pp. 9-36. [http://www.ling.ohio-state.edu/~mbeckman/Sp_ToBI/Sp_ToBI_Jul29.pdf]. https://doi.org/10.1515/prbs.2002.008

BOERSMA, P.; WEENINK, D., 2009, Praat: doing phonetics by computer, Software package, [http://www.fon.hum.uva.nl/praat/].

BREITKREUTZ, J., DERWING, T.M., ROSSITER, M.J., 2001, «Pronunciation teaching practices in Canada», TESL CanadaJournal, 19, pp. 51-61. https://doi.org/10.18806/tesl.v19i1.919

CANALE, M., 1983, «From communicative competente to communicative language pedagogy», en J. C. Richards; R. W. Schmidt (eds.), Language and Communication, Longman, New York.

CANALE, M., SWAIN, M., 1980, «Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing», Applied Linguistics, 1, pp. 1-47. https://doi.org/10.1093/applin/I.1.1

CELCE-MURCIA, M.; DÖRNYEI, Z.; THURRELL, S., 1995, «Communicativ ecompetence: pedagogically motivated frame work with content specifications», Issues in AppliedLinguistics, 6, 1995, pp. 5-35. https://doi.org/10.5070/L462005216

CORTÉS MORENO, M., 2001, «Percepción y adquisición de la entonación española en enunciados de habla espontánea: el caso de los estudiantes taiwaneses», Estudios de Fonética Experimental, 11, pp. 89-120.

DORTA, J., 2007a, «La entonación canaria y su relación con las variedades caribeñas»,en J. Dorta (ed.), Temas de dialectología, La Laguna, Instituto de Estudios Canarios, pp. 116-123.

DORTA, J., 2007b, La prosodia en el ámbito lingüístico románico, Santa Cruz de Tenerife, La Página.

ELEJABEITIA, A.; IRIBAR, A.; PAGOLA, R.M., 2005, «Notas sobre la prosodia del castellano en Bizkaia», en Estudios de Fonética Experimental, 14, pp. 247-272.

ELORDIETA, G., 1999, «Primer estudio comparativo de la entonación de tres variedades dialectales vascas», Actas del I Congreso de Fonética Experimental, Barcelona, Universitat Rovira i Virgili y Universitat de Barcelona, pp. 209-215.

ELORDIETA, G., 2000, «Mendebaldeko intonazioaren inguruan», Mendebaldeko berbetearen formalizazinoa, Bilbao, Mendebalde Kultur Alkartea, pp. 111-136.

ELORDIETA, G., 2003a, «Intonation», en J. I. Hualde, J. Ortiz de Urbina (eds.), A grammar of Basque, Berlín, Mouton de Gruyter, pp. 72-112. https://doi.org/10.1515/9783110895285.72

ELORDIETA, G., 2003b, «The Spanish intonation of speakers of a Basque pitch-accent dialect», Catalan Journal of Linguistics, 2, pp. 67-95. https://doi.org/10.5565/rev/catjl.44

ELORDIETA, G., 2006, «Spanish pitch accent alignment by Northern Bizkaian Basque speakers», en B. Fernandez; I. Laka (eds.), Andolin Gogoan. Essays in Honour of Profesor Eguzkitza, Bilbao, Euskal Herriko Unibertsiatea, pp. 269-290.

ELORDIETA, G., 2007a, «Constraints on intonational prominence of focalized constituents», en D. Büring; M. Gordon; C. Lee (eds.), Topic and focus: Papers from a workshop on intonation and meaning, Dordrecht, Springer, pp. 1-22. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4796-1_1

ELORDIETA, G., 2007b, «A constraint-based analysis of the intonational realization of focus in Northern Bizkaian Basque», en T. Riad; C. Gussenhoven (eds.), Tones and Tunes: Typological Studies in Word and Sentence Prosody, Berlín, Mouton de Gruyter, pp. 201-234. https://doi.org/10.1515/9783110207569.199

ELORDIETA, G., 2008, «Euskal azentu eta intonazioari buruzko ikerketa: status quaestionis», [http://www.elebilab.com/documentos/archivos/publicaciones/3_ElordietaKoldo%20 Mitxelena%20Katedrarako.pdf].

ESTEBAS, E.; PRIETO, P., 2009, «La notación prosódica en español. Una revisión del Sp_ToBI», Estudios de Fonética Experimental, 18, pp. 263-283, [http://webs2002.uab.es/clt/publicacions/reports/pdf/GGT-08-03.pdf].

EUSKO JAURLARITZA; HEZKUNTZA; UNIBERTSITATE ETA IKERKETA SAILA, 2010, Haur hezkun tzarako, lehen eta bigarren hezkuntzarakoeta batxilergorako dekretu currikularrak Euskal Autonomia Erkidegoan, Gasteiz, Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzua.

FACE, T., 2008, The intonation of Castilian Spanish declaratives and absolute interrogatives, Munich, Lincom Europa.

FACE, T.; PRIETO, P., 2007, «Rising accents in Castilian Spanish: a revision of Sp_ToBI», Journal of Portuguese Linguistics, 6.1, pp. 117-146, [http://webs2002.uab.es/clt/publicacions/reports/pdf/GGT-06-17.pdf]. https://doi.org/10.5334/jpl.147

GAMINDE, I., 2007, Bizkaian Zehar: Euskararen Ikuspegi Orokorra, Bilbao, Mendebalde Kultura Alkartea eta Bizkaiko Foru Aldundia.

GAMINDE, I., 2010, Bizkaiko Gazteen Prosodiaz: Euskaraz eta Gaztelaniaz, Bilbao, Mendebalde Kultura Alkartea eta Bizkaiko Foru Aldundia.

GAMINDE, I., 2011a, «79-93ko Euskaldunen Ahozko Corpusaren Ezaugarrien Deskripzioa», Euskalingua, 18, pp. 6-12.

GAMINDE, I., 2011b, «Noraka Euskal Azentuak?», en G. Aurrekoetxea; I. Gaminde (eds.), Prosodiaz eta Hezkuntzaz I. Jardunaldiak/I. Jornadas sobre Prosodia y Educación, Bilbao, UPV-EHU.

GAMINDE, I., et al., 2012, «Los tonos de frontera de las oraciones interrogativas absolutas producidas por hablantes bilingües vasco-español», Estudios de Lingüística Aplicada, 54, pp. 34-56.

GOBIERNO VASCO, IV. Inkesta Soziolinguistikoa, 2008, Vitoria-Gasteiz, Eusko Jaurlaritza.

HENRIKSEN, N.C., 2010, Question Intonation in Manchego Peninsular Spanish, Indiana, Indiana University, [http://gradworks.umi.com/34/09/3409755.html].

HABE (itzulpena), 2005, Hizkuntzenikaskuntza, irakaskuntza eta ebaluaziorako Europako Erreferentz iMarko Bateratua, HABE, Donostia.

HUALDE, J. I., 1997, «Euskararen azentuerak», Anuario del Seminario de Filología Vasca "Julio de Urquijo", Gehigarriak XLII, Bilbao, Gipuzkoako Foru Aldundia eta Euskal Herriko Unibertsitatea.

HUALDE, J. I., 1999, «Basque accentuation», enH. Van der Hulst (ed.), Word prosodic systems in the languages of Europe, Berlín,Mouton de Gruyter, pp. 947-993.

HUALDE, J. I., 2003a, «El modelo métrico y autosegmental», en P. Prieto (coord.), Teorías de la Entonación, Barcelona, Ariel Lingüística.

HUALDE, J. I., 2003b, «From phrase-final to post-initial accent in western Basque», en P. Fikkert, ; H. Jacobs, Development in prosodic systems, Berlin, Mouton de Gruyter, pp. 249-281. https://doi.org/10.1515/9783110894530.249

HUALDE, J. I., 2006, «Estado actual de las investigaciones sobre la acentuación en lengua vasca»,Oihenrt, 21, pp. 149-177.

HYMES, D., 1972, «On communicative competence», en J.B. Pride; J. Holmes (eds.), Sociolinguistics, Penguin, Harmondsworth, pp. 269-285.

LENDERIS, A., 2012, «Teaching and learning English prosody: Lessons from L2 speech perception and production research», en J. Romero Trillo (ed.), Pragmatics and Prosody in English Language Teaching, Springer, pp. 25-40. https://doi.org/10.1007/978-94-007-3883-6_3

PRIETO, P., «Las teorías lingüísticas de la entonación», en P. Prieto (ed.), Teorías de la entonación, Barcelona, Ariel.

PRIETO, P.,2009, «IIV Workshop on Sp_ToBI Transcription of Intonation of the Spanish Language», [http://www.congresos.ulpgc.es/papi2009/programmePilar.html].

SOSA, J. M., 1999, La entonación del español: su estructura fónica, variabilidad y dialectología, Madrid, Cátedra.

Published
2013-09-30
How to Cite
Gaminde, I., Romero, A., Etxebarria, A., & Garay, U. (2013). Bai/ez galderen pertzepzioaren aldeak informatzaileen ama hizkuntzaren arabera: euskararen prosodia gaitasuna lantzeko zenbait datu argigarri [Differences in the perception of yes/no questions depending on the mother tongue: further information to enhance Basque prosodic competence]. Fontes Linguae Vasconum, (116), 273-286. https://doi.org/10.35462/flv116.11