Karmele Jaioren Aitaren etxearen kritika kolektiboa eta feminista: proposamen metodologiko berritzailea [Collective feminist review of Karmele Jaio’s Aitaren etxea: an innovative methodological proposal]
Abstract
This article aims to use feminist and collective literary criticism to analyze the novel Aitaren etxea by making use of the polyphony of voices and a polyhedral gaze. In this multiple crossing of looks and voices, we have first listened to the author, Karmele Jaio. Afterwards, we have carried out the geographical itinerary that accompanies this work. Finally, we have carried out a dialogic gathering with a reading group. We have transcribed and analyzed the three tools using the NVIVO 12 software. Thus, we have made use of qualitative research to approach the literary text. As a conclusion we can appreciate that this piece of research is a process of meaningful learning.
##about.statistics##
References
Aguilar, C. (2017). La tertulia pedagógica en el practicum de la formación inicial de maestras y maestros. Revista Iberoamericana de Educación, 73(2), 9-22. https://doi.org/10.35362/rie732198
Aubert, A., García, C. & Racionero, S. (2009). El aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139. https://doi.org/10.1174/113564009788345826
Aresti, N. (2017). El gentleman y el bárbaro. Masculinidad y civilización en el nacionalismo vasco. Cuadernos de Historia Contemporánea, 39, 83-103. https://doi.org/10.5209/CHCO.56267
Bakthin, M. (1981). The dialogic imagination. Four essays (M. Holquist & C. Emerson, itz.). University of Texas Press.
Barbour, R. (2003). Los grupos de discusión en la investigación cualitativa. Morata.
Bourdieu, P. (2000). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus.
Bullen, M. (2003). Basque Gender Studies. Center for Basque Studies.
Coffey, A. & Atkinson, P. (2003). Encontrar sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Contus.
Connell, R. (1995). Masculinities. University of California Press.
Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (arg.). (2015). Manual de investigación cualitativa. Métodos de recolección y análisis de datos (IV. lib.). Gedisa.
Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Paidós.
Flecha, R. & Álvarez, P. (2016). Fomentando el aprendizaje y la solidaridad entre el alumnado a través de la lectura de clásicos de la literatura universal: el caso de las tertulias dialógicas. Educación, Lenguaje y Sociedad, 13, 1-19. http://dx.doi.org/10.19137/els-2016-131302
García Márquez, G. (1981). Crónica de una muerte anunciada. La Oveja Negra.
Gregorio Gil, C. (2019). Explorar posibilidades y potencialidades de una etnografía feminista. Disparidades, 74(1). e002a. https://doi.org/10.3989/dra.2019.01.002.01
Habermas, J. (1994). Teoría de la acción comunicativa. Cátedra.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Hunter, S. H., Riggs, D. W. & Augoustinos, M. (2017). Hegemonic masculinity versus a caring masculinity: Implications for understanding primary caregiving fathers. Social and Personality Psychology Compass, 11, 1-9. https://doi.org/10.1111/spc3.12307.
Jaio, K. (2006). Amaren eskuak. Elkar.
Jaio, K. (2009). Musika airean. Elkar.
Jaio, K. (2019). Aitaren etxea. Elkar.
Lasarte, G. (2020). Gaitasun komunikatiboak II. Diskurtso profesionalak. UPV/EHU.
Lasarte, G. & Perales-Fernández-de-Gamboa, A. (2021). Literatura Agenda Feministak Sarean. http://www.literaturagendafeministaksarean.org
Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Sage.
Pulido, C. & Zepeda, B. (2010). La interpretación interactiva d elos textos a través de las tertulias literarias dialógicas. Signos, 43(2), 295-309.
Retolaza, I. & Castillo, I. (koord.). (2013). Genero ariketak. Feminismoaren subjektuak. Edo!
Reyes Zaga, H. A. (2019). Cartografías literarias: anotaciones a propósito de la novela de migración mexicana. Literatura mexicana, 30(1), 141-170. https://doi.org/10.19130/iifl.litmex.30.1.2019.1162
Rivera García, E., Trigueros-Cervantes, C. & Rivera-Trigueros, I. (2020). La herramienta NVivo (Release 1.2). Universidad de Granada.
Rodríguez, G., Gil, J. & García, E. (1996). Análisis de los datos cualitativos asistidos por ordenador: aguad y Nudist. PPU.
Sagastizabal, M. (2020). Hiruki gatazkatsua: etxeko eta zaintza lanak, enplegua eta parte hartze soziopolitikoa. Susa.
Salgado Lévano, A. C. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13, 71-78.
Susinos Rada, T. & Ceballos López, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-359-194.
Copyright (c) 2021 Gema Lasarte, Andrea Perales-Fernández-de-Gamboa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.