Euskararen jabekuntza testuinguru soziolinguistiko ezberdinetan: zer esaten diguten haurren testuek kasu gramatikalen erabilerari buruz [The acquisition of Basque in different sociolinguistic backgrounds: what the texts by children tell us about the use of grammatical cases]
Abstract
This article studies the use in writing of the Basque grammatical cases by children in the 4th year of Primary School in the immersion model; the data were gathered at four schools in different sociolinguistic settings. The linguistic profiles of these students are threefold: those who exclusively use Spanish at home, those who only use Basque, and those who use both languages. The study shows that: (a) those who learn Basque as a second language at school have not yet mastered case marking by the age of 10; and that (b) the lengthening over time of the process of acquiring Basque might carry over the fossilization of error patterns.
##about.statistics##
References
Amorrortu, E., Ortega, A. & Goirigolzarri, J. (2017). Euskararen hiztun aktiboa bihurtzeko gakoak. BAT soziolinguistika aldizkaria, 104(3), 11-49.
Artiagoitia, X. (2000). Hatsarreak eta parametroak lantzen. Arabako Foru Aldundia & UPV/EHU.
Barreña, A. (1993). Haur euskaldunen hizkuntzaren jabekuntza-garapena: INFL eta KONP funtzio kategorien erabileraz [Argitaratu gabeko doktore tesia]. UPV/EHU.
Bilbao, X. (1998). Hezkuntza elebiduna. Zenbait oinarri. UPV/EHU & Arabako Foru Aldundia.
Cummins, J. (1979). Linguistic interdependence and educational development of children. Review of Educational Research, 49, 222-251. https://doi.org/10.3102/00346543049002222
Cummins, J. (1983). Interdependencia lingüística y desarrollo educativo de los niños bilingües. Infancia y aprendizaje, 21, 37-61.
Duguine, I. (2016). Gestion des cas absolutif et ergatif en basque par des bilingues précoces basque-français. Lapurdum, 19, 201-217. https://doi.org/10.4000/lapurdum.3323
Duguine, I. & Köpke, B. (2019). Processing strategies used by Basque-French bilingual and Basque monolingual children for the production of the subject-agent in Basque. Linguistic approaches to bilingualism, 9(4-5), 1514-541. https://doi.org/10.1075/lab.16047.dug
Elosegi, K. (1998). Kasu eta preposizioen jabekuntza-garapena haur elebidun batengan [Argitaratu gabeko doktore tesia]. UPV/EHU.
Eusko Jaurlaritza. (2020). VI. mapa soziolinguistikoa, 2016. Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia.
Ezeizabarrena, M. J., Manterola, I. & Beloki, L. (2009). Euskara H2 goiztiarraren ezaugarrien bila: adizkiak eta gramatika-kasuak haurren ipuin-kontaketetan. Euskera, 54(2), 639-681.
Ezeizabarrena, M. J. (2012). The (in)consistent ergative marking in early Basque: L1 vs. child L2. Lingua, 122(3), 303-317. https://doi.org/10.1016/j.lingua.2011.11.009
Fernández, B. & Ortiz de Urbina, J. (2010). Datiboa hiztegian. UPV/EHU.
García, I., Almgren, M., Arratibel, N., Barnes, J., Barreña, A. & Ezeizabarrena, M. J. (2012). Komunikazio garapena neurtzeko zerrenda (KGNZ). Jakingarriak, 71, 40-42.
Gutierrez, M. J. & Ezeizabarrena, M. J. (2022). Hotsetik hitzera. Nola bereganatzen dute hizkuntza haur euskaldunek? Erein.
Huarte, M. (2007). Ergatiboaren jabekuntza: ikerketa esperimental bat eta beraren emaitzak [Argitaratu gabeko doktore tesia]. UPV/EHU.
ISEI-IVEI. (2017). Idazmenaren ebaluazioa. Testuak zuzentzeko irizpideak. 2017ko ebaluazio diagnostikoa: hizkuntza komunikaziorako konpetentzia. Euskara. ISEI-IVEI.
ISEI-IVEI. (2022). Ebaluazio diagnostikoa 2019. Txosten exekutiboa. ISEI-IVEI.
Manterola, I. & Almgren, M. (2015). Quelques traits du développement du basque L2 en contexte de revitalisation de la langue à travers l’immersion scolaire. Swiss Journal of Educational Research, 37(1), 39-56. https://doi.org/10.24452/sjer.37.1.4942
Martínez de Luna, I. & Suberbiola, P. (2020). Hizkuntza-mudantza EAEko ikasleengan. BAT Soziolinguistika aldizkaria, 114(1), 115-156.
Pourquié, M. (2019). fLEX: Flexioa eta LEXikoa aztertzeko test eleanitza (5-10 urteko hamar haur euskaldunen emaitzen azterketa). Ekaia, 36, 331-351. https://doi.org/10.1387/ekaia.19723
Rodríguez-Ordóñez, I. (2015). The acquisition of nominal and verbal inflectional morphology: Evidence from Basque ergativity in adult L2 speakers. In BUCLD 39: Supplement to Proceedings of the 39th Annual Boston University Conference on Language Development. https://www.bu.edu/bucld/files/2015/06/Rodriguez.pdf
Ruiz-Bikandi, U. (2009). Bigarren hizkuntzaren didaktika Haur eta Lehen Hezkuntzan. UPV/EHU.
Vila, I. (2010). ¿Qué puede aportar la educación bilingüe a la educación lingüística del s. XXI? Avances en Supervisión Educativa, 13, 1-30.
Wexler, K. (1994). Optional infinitives, head movement and the economy of derivations. In D. Lightfoot & N. Hornstein (arg.), Verb movement (305.-350. or.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511627705.016
Zubiri, J. J. (1997). Izen sintagmaren determinazioa eta kasuen jabekuntza eta garapena hiru urte arte [Argitaratu gabeko doktore tesia]. UPV/EHU.
Copyright (c) 2022 Maider Huarte Abasolo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.