Estudio histórico artístico: La Heroína. El alegato de Ana de Velasco [Historical-artistic study: The heroine. Ana de Velasco’s arguments]
Abstract
For centuries, Marcilla Castle housed a large collection of paintings among which we can find «The Heroine. The Allegation of Ana de Velasco» which currently belongs to the Museum of Navarra. In 2023, it returned as a deposit to the castle, which has allowed a historical-artistic study to be carried out. Its conclusions have completely disconnected Ana de Velasco from the work, but thanks to this, the possible origin of the commission has been discovered, family relations with the European nobility and even the scene represented has been contextualized with the Battle of Pavia, the consequences of which made Europe turn around and condemn the Kingdom of Navarra.
##about.statistics##
References
Referencias archivísticas
Archivo de Museo de Navarra. Correspondencia 1978.
Archivo de Museo de Navarra. Correspondencia 1979.
Archivo de Museo de Navarra. Correspondencia 1983.
Archivo Institución Príncipe de Viana. Legajo 51 carpetilla 8 1968
Archivo Real y General de Navarra. Consejo Real de Navarra. Proceso 060037. 1682.
Archivo Moreno, IPCE, Ministerio de Cultura y Deporte. 03557_A; 03556_A; 03558_A; 03555_A
Bibliografía
Aureo y Calicó. Subasta numismática. S.L. Lote 964. Subasta Online 351. (2020, septiembre, 17) Recuperado de https://aureocalico.bidinside.com/es/lot/29168/1639-felipe-iv-amberes-jetn-dugniolle-/
Fernández de Alcalde (1929). La Casa de Falces con grandeza en el Reino de Navarra. La Esfera, pp 20-21.
Garrido-Landívar, E. (2012). Castillo de Marcilla: pasado, presente y futuro. Ulzama Digital.
Van Veen, O. (1624). Emblemata, sive, Symbola a principibus, virise ecclesiasticis [SIC] ac militaribus ali isque vsurpanda: Deuises ou emblemes poru princes, gens d'Eglise, gens de guerre, & aultres. Bruselas.
Copyright (c) 2024 Amaia Vicente Osete
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.