Cátedra Mujer, Ciencia y Tecnología de la UPNA [The UPNA Women, Science and Technology collaboration scheme]

  • Patricia Aranguren Garacochea Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Edurne Barrenechea Tartas Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Leyre Catalán Ros Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Silvia Díaz Lucas Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Aránzazu Jurío Munárriz Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Alicia Martínez Ramírez Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Nora Millor Muruzábal Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Marisol Gómez Fernández Universidad Pública de Navarra [Spain]
  • Idoia San Martín Biurrun Universidad Pública de Navarra [Spain]
Keywords: STEM, gender gap, scientific dissemination

Abstract

The Women, Science and Technology Chair of the Public University of Navarre (UPNA) aims to increase the participation of women in the fields of science and technology. Scientific culture and dissemination are the main focus of the different actions of the Chair. This activity includes: the theatrical performance Yo quiero ser científica, experimental workshops and conferences and exhibitions for all audiences and ages. More than 6000 people have seen the play, more than 1500 secondary school students have participated in the workshops and the audiovisual material has received more than 20 000 visits.

##about.statistics##

124
Download data is not yet available.

References

Cvencek, D., Meltzoff, A. N. & Greenwald, A. G. (2011). Math-Gender Stereotypes in Elementary School Children. Child Development, 82(3), 766-779. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01529.x

García Dauder, S. & Pérez Sedeño, E. (2017). Las «mentiras» científicas sobre las mujeres. Catarata.

García-Holgado, A., Verdugo-Castro, S., Sánchez-Gómez, M. C. & García-Peñalvo, F. J. (2019). Trends in studies developed in Europe focused on the gender gap in STEM. En Proceedings of the XX International Conference on Human Computer Interaction (article 47). ACM. https://doi.org/10.1145/3335595.3335607

Guevara Ruiseñor, E. S. & Flores Cruz, M. G. (2018). Educación científica de las niñas, vocaciones científicas e identidades femeninas. Experiencias de estudiantes universitarias. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 170-201. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i2.33136

Hill, C. (2010). Why So Few? Women in Science, Technology, Engineering and Mathematics. AAUW.

López-Navajas, A. (2016). Las mujeres que nos faltan. Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales escolares [Tesis doctoral]. Universitat de València.

Microsoft. (2022). Why do girls lose interest in STEM? https://news.microsoft.com/features/why-do-girls-lose-interest-in-stem-new-research-has-some-answersand-what-we-can-do-about-it/

Ministerio de Ciencia e Innovación, Unidad de Mujeres y Ciencia. (2021). Informe «Científicas en cifras». https://www.ciencia.gob.es/dam/jcr:dc8689c4-2c47-4aaf-97ce-874bd0b5a081/Cientificas_en_Cifras_2021.pdf

Mulero Martí, M.L. & San Martín Alonso, A. (2020). Reversión de los estereotipos de género en torno a la ciencia. Innovación en la enseñanza frente a los estereotipos de género sobre la ciencia. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 38, 81-96. https://doi.org/10.7203/dces.38.15000

Qian, M. & Clark, K. R. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.023

OECD. (2020). Education at a Glance 2020: OECD Indicators, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/69096873-en

Ross, M. B., Glennon, B. M., Murciano-Goroff, R., Berkes, E. G., Weinberg, B. A. & Lane, J. I. (2022). Women are credited less in science than men. Nature, 608, 135-145. https://doi.org/10.1038/s41586-022-04966-w

Sánchez de Madariaga I., De la Rica, S. & Dolado, J. J. (2011). Libro blanco. Situación de las mujeres en la ciencia española. Ministerio de Ciencia e Innovación.

Smith, W.S. & Erb, T. O. (1986). Effect of women science career role models on early adolescents' attitudes toward scientists and women in science. Journal of Research in Science Teaching, 23(8), 667-676. https://doi.org/10.1002/tea.3660230802

UNESCO. (2019). Descifrar el código: La educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM).

UNESCO. (2020). Global Education Monitoring Report 2020: Gender Report, A New Generation: 25 Years of Efforts for Gender Equality in Education. UNESCO.

Published
2023-11-15
How to Cite
Aranguren Garacochea, P., Barrenechea Tartas, E., Catalán Ros, L., Díaz Lucas, S., Jurío Munárriz, A., Martínez Ramírez, A., Millor Muruzábal, N., Gómez Fernández, M., & San Martín Biurrun, I. (2023). Cátedra Mujer, Ciencia y Tecnología de la UPNA [The UPNA Women, Science and Technology collaboration scheme]. Príncipe De Viana, (285), 159-177. https://doi.org/10.35462/pv.285.9
Section
SCIENTIFIC CULTURE IN NAVARRA: ENTITIES AND OUTREACH ACTIONS