Francisco de Olmos y Juan de las Heras, artistas de Asiain. Su intervención en Aldaba [Francisco de Olmos and Juan de las Heras, artists from Asiáin. Their participation in Aldaba]

  • Josetxo Músquiz Pérez de Zabalza Licenciado en Derecho [Spain]
Keywords: assembler, Asiáin, Francisco Olmos, altarpiece

Abstract

The objective of this research is to make known the assembler of Asiáin Francisco de Olmos II (1606-1687), continuator of a family saga whose first link was his father, also called Francisco de Olmos, and who was followed by his son Francisco Andrés. Unpublished data about this family will be presented, members of one of the most thriving artists’ workshops in Asiáin. Given that the study is framed in the process of execution of the main altarpiece of Aldaba, some unpublished information about Juan de las Heras will also be exposed, the gilding painter who took part in that creation. To achieve this, documentation from Asiáin notaries and proceedings from the General Archive of Navarra have been used.

##about.statistics##

33
Download data is not yet available.

References

Carasatorre Vidaurre, R. (2004). Glosario navarro desde una perspectiva histórica de Cintruénigo. Fundación Navarra Cultural.

Carretero Calvo, R. (2005-2007). Los pintores turiasonenses fray Agustín y Francisco Leonardo de Argensola. Turiaso, 18, 151-198.

Criado Mainar, J. & Carretero Calvo, R. (2005-2007). El pintor Agustín Leonardo «el viejo», Turiaso, 18, 101-150.

Echeverría Goñi, P. L. (2003). Evolución de la policromía en los siglos del Barroco: fases ocultas, revestimientos, labores y motivos. P.H.: Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 45, 97-104. https://doi.org/10.33349/2003.45.1608

García Gainza, M. C. (1986). La escultura romanista en Navarra. Discípulos y seguidores de Juan de Anchieta. Gobierno de Navarra.

Jimeno Jurío, J. M. (1984a). Pintores de Asiáin (Navarra) I. Estudio general de algunos aspectos. Príncipe de Viana, 171, 7-73.

Jimeno Jurío, J. M. (1984b) Pintores de Asiáin (Navarra) II. El taller de Lasao. Príncipe de Viana, 172, 197-267.

Jimeno Jurío, J. M. (2015a). Los talleres artísticos de los retablos navarros. Estudio social y económico de los artistas y sus obras. Vol. I. Pamiela, Udalbide & Euskara Kultur Elkargoa.

Jimeno Jurío, J. M. (2015b). Los talleres artísticos de los retablos navarros. Estudio social y económico de los artistas y sus obras. Vol. II. Pamiela, Udalbide & Euskara Kultur Elkargoa.

Labeaga Mendiola, J. C. (1993). Gaspar Ramos, escultor del taller de Sangüesa, entre el romanismo y el barroco. Ondare: Cuadernos de artes plásticas y monumentales, 11, 93-160.

Molins Mugueta, J. L. (1988). Artistas competentes en el trabajo de la madera, examinados por la Hermandad de San José y Santo Tomás de Pamplona entre 1587 y 1650. Príncipe de Viana, 40, 363-380.

Monteano Sorbet, P. (2002). La ira de Dios. Los navarros en la Era de la Peste (1348-1723). Pamiela.

Morales Solchaga, E. (2015). Gremios artísticos en Pamplona durante los siglos del Barroco. Gobierno de Navarra.

Payo Hernanz, R. J. (1997). El retablo en Burgos y su comarca durante los siglos XVII y XVIII (2 vols.). Diputación Provincial de Burgos.

Payo Hernanz, R. J. (2000). Relaciones artísticas entre Burgos y La Rioja en el siglo XVII. En I. Gil-Díez Usandizaga (coord.), El pintor Fray Juan de Andrés Rizi (1600-1681). Las órdenes religiosas y el arte en La Rioja (pp. 119-147). Instituto de Estudios Riojanos.

Vélez Chaurri, J. J. (1986), Contribución a la biografía de Hernando de Murillas y Lope de Mendieta. En Segundo Coloquio sobre Historia de La Rioja, vol. 3. Colegio Universitario de La Rioja, 169-177.

Published
2024-04-22
How to Cite
Músquiz Pérez de Zabalza, J. (2024). Francisco de Olmos y Juan de las Heras, artistas de Asiain. Su intervención en Aldaba [Francisco de Olmos and Juan de las Heras, artists from Asiáin. Their participation in Aldaba]. Príncipe De Viana, (286), 301-332. https://doi.org/10.35462/pv.286.1
Section
Historia del arte